Sağlığınız İçin İyi Olan Fermente Gıdalar Listesi

Vücudumuzun genel sağlık durumu söz konusu olduğunda, doğru beslenme için farklı besinleri gıda programımıza dahil etmek önemlidir.Örnek vermek gerekirse; probiyotik gıdalar… Faydalı bakteriler içeren fermente gıdaların kişinin diyetinde olması bir zorunluluktur.

Sağlık 19.04.2015, 00:12 19.04.2015, 00:12
4164
Sağlığınız İçin İyi Olan Fermente Gıdalar Listesi
Laktik Asit Fermantasyonu Nedir?

Lakto-fermantasyon ya da laktik asit fermantasyonu gıdaların laktik aside dönüştürüldüğü bir işlemdir.
Gıdalarda laktobasililerin artması yiyeceğe hazmı zor olacak ekşi bir tat verir. Fermante gıdalar tam anlamı ile faydalı bakteri doludur.

Diyetimize bu bakterileri dahil etmemiz önemlidir. Tek bir probiyotik gıdadan tüm vücut faydalanır.

Fermante gıdaların ne olduğunun cevabı çok basittir;bu gıdalar şekerleri, bakteri veya maya kullanılarak alkole dönüştürülür. Fermantasyon çok popüler bir gıda muhafaza tekniğidir. Bugün, fermante gıdaların sağlık açısından çeşitli faydaları bilinmektedir.

Günlük diyetimizde şart olan bazı probiyotik gıdalar vardır. Bu gıdalar hazırlaması karmaşık ya da yemesi sıkıcı gıdalar değil ve aslında onları yeme keyfine varacaksınız. Aşağıdaki bölümde verilen bazı sağlıklı fermente gıdalara bir göz atalım.

Sağlıklı Fermente Gıdalar ve Onların Yararları

1.Kımchı (Kore tursusu):

Eğer baharatlı yiyecek seviyorsanız, o zaman Koreye özgü Kimchi kesinlikle listenizde olmalıdır. Bu gıda , güç ve besin deposudur.

Kimchi genellikle lahana ile yapılan bir besindir, ancak turp, yeşil soğan veya salatalık de kullanılır. Sebze sezonu ve stok durumuna göre hazırlanışı değişebilir.

Tuz, baharat, zencefil ,karides veya balık sosu ile sunulabilir. Kimchi Sağlık dergisi tarafından “Dünya’nın Sağlıklı Besinleri” listesinde yer almıştır.


Faydaları:

Kimchi günlük önerilen C vitamininin % 50’’sini artı, vitamin A, B1, B2, kalsiyum, ve demir içerir. En önemlisi, bu besin laktik asit ve tüm iyi bakterileri içerir.

Hazırlanışı:

Kimchi’yi pilav ile veya olduğu gibi yiyebilirsiniz. Diğer yemekler ile birleştirerek, kimchi hamburger, kimchi kızarmış pilav, ya da kimchi çorbası gibi lezzetli seçenekler yaratabilirsiniz.

2.Kefir

Bu bir çeşit fermente süt içeceğidir.Kefir kalsiyum ve probiyotikler ile doludur. Içecek süte Kefir tanelerinin eklenmesi ile yapılır. Bu taneler laktik asit bakterileri tarafından yapılır ve karnabahara benzer. İnek, keçi, ya da koyun sütü kefir yapmak için kullanılabilir.

Tahıllar da soya sütü, pirinç sütü, hindistan cevizi sütü, meyve suyu ve hindistan cevizi suyu fermente. Kesinlikle probiyotikler içinde en iyi fermente gıdalardan biridir.[kefir]

Faydaları:

Kefir; bu içeceği yapmak için kullanılan sütün tüm besinlerini içerir. Laktoz yıkıma uğradığından, laktoz intoleransı olan insanlar da kefirin tadını çıkarabilirler.

Hazırlanışı:

Sağlık ürünleri satan mağazalardan kefir taneleri veya kefir tozu satın alabilirsiniz. Bu besin hazırlandıktan hemen sonra tüketmek en iyisidir. Kefir buzdolabına konmadan yaklaşık bir ay bozulmamış kalır.


 

3.Yoğurt

Yoğurt sütün bakteriyel fermantasyonu ile hazırlanır. Sütteki laktoz laktik aside dönüşür ve böylece laktoz intoleransı olan insanlar için yoğurt uygun hale gelir. Yoğurt yaparken İnek sütü tercih edilir, ancak manda, keçi, deve, hatta sığır sütü kullanılabilir.

Faydaları:

Yağ oranı düşük, yoğurt çok miktarda protein, kalsiyum, D vitamini, riboflavin, Vitamin B6, B12, vb içerir.

Hazırlanışı:
Yoğurdu düz veya meyve ve fındık ile yiyebilirsiniz. Çok hafif olduğundan, harika bir aperatif yemektir. Eğer tuzlu isterseniz, ona tuz ve baharat ekleyebilirsiniz.

4.Tempeh

Tempeh sağlıklı doğal bir fermente besindir. Tempe soya fasulyesinin fermentasyonu sonucu oluşan ve biraz ceviz lezzeti olan bir gıdadır. Tempeh vejetaryenler için mükemmel bir protein kaynağıdır.[tempeh]

Faydaları:

Tempeh iyi bir Probiyotik kaynağıdır. Bu besin tüm temel amino asitleri içerir.

Hazırlanışı:

Tempeh tek başına yenilebilir ya da salata, sandviç, çorba, ya da hamburger ile kullanılabilir.
Tempeh yağda kızartılıp çıtır çerez olarak yenilebilir. Ayrıca marine (salamura) için uygundur ve aynı zamanda rendelenebilir.

5.Miso

Miso arpa, pirinç, ya da soya fasulyesi ile mayalanmış bir çeşit macundur. Bu çok sağlıklı probiyotik gıdada laktik asit sonucu oluşmuş bakteriler vardır. Miso,Miso çorbasında, soslarda, turşularda kullanılır. Pirinçli Miso Çorbası Japon besinidir.

Faydaları:

Miso protein, vitamin ve mineraller açısından da çok yüksektir. Ancak çok yüksek miktarda sodyum içerdiğini hatırlamak gerekir.


Hazırlanışı:

Çorba yapmak için misoyu bir veya iki çorba kaşığı kullanın, ya da bir salata sosu olarak diyete dahil edebilirsiniz. Yemek pişirme sırasında ısı tüm iyi bakterileri öldürür bu yüzden asla yemek pişerken eklememeye dikkat edilmeli. Çorba piştikten sonra, miso ekleyebilirsiniz.

6.Lahana Turşusu

Lahana turşusu lahana ve tuz ile yapılan sağlıklı bir probiyotik besindir. Temelde, lahana fermente edilir. Bu et yemekleri ile servis edilir ,ayrıca sandviç ve sosisli içerisine eklenebilir.

Faydaları:

Lahana turşusunun birçok faydaları vardır. Bu düşük kalorili besin C, B vitaminleri gibi vitaminler içerir ve içerisinde kalsiyum, magnezyum, diyet lifi, potasyum, bakır vardır. Çiğ ve pastörize edilmiş lahana turşusu mükemmel bir laktobasil kaynağıdır. Ayrıca sindirime ve yaraların azaltılmasında yardımcı olur.

Hazırlanışı:

Lahana turşusu eğer düzgün fermente edilip, hava geçirmez bir kapta paketlenmiş ise aylarca bozulmadan kalır. En iyi çiğ tüketilir.

7.Salatalık Turşusu

Turşuda bekletme işlemi turşuya inanılmaz bir tat verir, aynı zamanda besleyici değerini artırır. Salamura yapma veya sirke koyma işlemi turşuyu korumak için kullanılır. Başlangıçta turşu kurma özellikle gıdaları ve yiyecekleri saklamak için kullanılmıştır. Ama bugün, bu tat sağlığa olan çeşitli yararları için yapılır.

Faydaları:

Turşuda gelişen iyi bakteriler vücudumuzu temizlemenin yanında detoks etkisi yapar.

Hazırlanışı:

Turşu seçtiğiniz herhangi bir yemek ile yenebilir. Her zaman tuzlu yapılan turşuyu tercih edin. Çok yüksek sodyum içeriği vardır.

8.Kombucha Çayı

Kombucha Çayı otlar veya meyve ile tatlandırılmış efervesan keskin bir çaydır. Bakteri ve mayalardan oluşan simbiyotik kültürü, siyah veya yeşil çay ile birlikte kullanılır. Çok az miktarda (2-3%) alkol, fermantasyon sırasında üretilir.

Faydaları:

Bu çay Çin’de çok popülerdir ve Çin’de ‘Ölümsüzlük Çayı’ olarak bilinir.
Fakat, bu çayın beslenme yararları henüz kanıtlanmamıştır. Çay düzgün fermente olmamışsa , bazı yan etkileri olabilir.

Hazırlanışı:

Kombucha Çayını harika bir yaz içeceği yapmak ve zevk ile içmek için baharat ,meyve veya şurup ekleyebilirsiniz.

Fermente Gıdaların Ana Faydaları

1.Bağışıklık sisteminin gelişimi,
2. Yararlı bakteri üretimi,
3. Vücutta detoks etkisi,
4. Doğal takviye oluşu,
5.Sindirime yardımcı olması,
6.Depresyonu önlemesi,
7.Hormonal dengede yardım,
8. Besinlerin daha iyi emilimi,

Atalarımızdan anlaşılan Fermente gıdaların pek çok faydası var. Yukarıdaki besin öğelerin çoğu besinleri koruma tekniklerinin bir sonucu olarak ortaya çıksalar da, onların besleyici önemi bizim bu gıdalara diyetimizde yer vermemizi gerektirdi. Bağırsak florası iyi olduğunda, sağlıkta genel iyileşme görülür.

Probiyotikler tüketmemize gerek olan nedenlerden bazıları saç ve kilo kaybı, cilt bakımı, sık alerji , bağışıklık sisteminin korunmasıdır.

Şimdi fermente gıdalar ne kadar yararlı ve lezzetli biliyoruz, bu besinlere kesinlikle diyetimizde yer vermeliyiz.Şimdi evde hazırladığımız yemekler her zaman daha iyi ve daha güvenli olacaklardır.
Yorumlar (0)
12°
açık
Günün Anketi Tümü
Kaç Yaşındasınız ?
Namaz Vakti 03 Nisan 2020
İmsak 05:46
Güneş 07:10
Öğle 13:18
İkindi 16:37
Akşam 19:16
Yatsı 20:35
Puan Durumu
Takımlar O P
1. Trabzonspor 26 53
2. Başakşehir 26 53
3. Galatasaray 26 50
4. Sivasspor 26 49
5. Beşiktaş 26 44
6. Alanyaspor 26 43
7. Fenerbahçe 26 40
8. Göztepe 26 37
9. Gaziantep FK 26 32
10. Denizlispor 26 31
11. Antalyaspor 26 30
12. Gençlerbirliği 26 28
13. Kasımpaşa 26 26
14. Konyaspor 26 26
15. Malatyaspor 26 25
16. Çaykur Rizespor 26 25
17. Ankaragücü 26 23
18. Kayserispor 26 22
Takımlar O P
1. Hatayspor 28 53
2. Erzurum BB 28 47
3. Bursaspor 28 46
4. Adana Demirspor 28 45
5. Akhisar Bld.Spor 28 45
6. Fatih Karagümrük 28 43
7. Altay 28 43
8. Ümraniye 28 40
9. Giresunspor 27 38
10. Keçiörengücü 28 35
11. Balıkesirspor 28 35
12. Menemen Belediyespor 28 35
13. İstanbulspor 27 33
14. Altınordu 28 31
15. Boluspor 28 25
16. Osmanlıspor 28 24
17. Adanaspor 28 20
18. Eskişehirspor 28 17
Takımlar O P
1. Liverpool 29 82
2. Man City 28 57
3. Leicester City 29 53
4. Chelsea 29 48
5. M. United 29 45
6. Wolverhampton 29 43
7. Sheffield United 28 43
8. Tottenham 29 41
9. Arsenal 28 40
10. Burnley 29 39
11. Crystal Palace 29 39
12. Everton 29 37
13. Newcastle 29 35
14. Southampton 29 34
15. Brighton 29 29
16. West Ham 29 27
17. Watford 29 27
18. Bournemouth 29 27
19. Aston Villa 28 25
20. Norwich City 29 21
Takımlar O P
1. Barcelona 27 58
2. Real Madrid 27 56
3. Sevilla 27 47
4. Real Sociedad 27 46
5. Getafe 27 46
6. Atletico Madrid 27 45
7. Valencia 27 42
8. Villarreal 27 38
9. Granada 27 38
10. Athletic Bilbao 27 37
11. Osasuna 27 34
12. Real Betis 27 33
13. Levante 27 33
14. Deportivo Alaves 27 32
15. Real Valladolid 27 29
16. Eibar 27 27
17. Celta de Vigo 27 26
18. Mallorca 27 25
19. Leganés 27 23
20. Espanyol 27 20