İnternetten Alışveriş Yapmak Güvenli mi?

Tüketicileri online alışverişten alıkoyan önemli sebeplerden birinin ürünleri fiziki olarak görmeden, dokunmadan, denemeden almak zorunda olmasıdır.

Teknoloji 23.03.2020, 13:15 24.03.2020, 17:11
1016
İnternetten Alışveriş Yapmak Güvenli mi?


Türkiye’deki e-ticaret sektörü henüz gelişme dönemindeyken hala e-ticaret sitelerinden alışveriş yapmayı deneyimlememiş birçok internet kullanıcısı ve tüketici var. Her ne kadar son yıllarda e-ticaret kullanıcısı sayısı artsa da birçok tüketicinin online alışverişten uzak durmayı seçtiğini görüyoruz.

Tüketicilerin e-ticaret sitelerinden alışveriş yapmamalarının ilk sebeplerinden biri ise internetten alışverişe duydukları güven eksikliği. Dokunarak, deneyerek, pazarlık ederek alışveriş yapma geleneğine sahip Türk tüketicilerin birçoğuna internet üzerinden ihtiyaç duydukları ürünleri almak korkutucu bir süreç gibi geliyor.

Aynı şekilde okudukları, duydukları dolandırıcılık hikayelerinin etkisinde kalan tüketiciler online alışveriş sitelerine kredi kartı bilgilerini girmekten de çekiniyorlar. Bilgilerinin çalınacağını, saklanacağını, fazla tutar çekileceğini düşünen tüketicilerin bir kısmı her ne kadar ürün araştırmalarını bu e-ticaret sitelerinden yapsa da satın alma sürecinde yine mağazalara yönelme ihtiyacı duyuyor.

Artıları eksileriyle masaya yatırdığımız e-ticaretin tüketiciler için avantaj ve dezavantajlarını sizin için aşağıda derledik.

Tüketiciler için e-ticaretin avantajları


7/24 alışveriş yapma imkanı

Online alışverişin en büyük artılarından biri şüphesiz internet bağlantınız olduğu her yerden istediğiniz ürünleri satın alabilmeniz. Mağazaların çalışma saatlerine uymak zorunda kalmadan, sabah erken, gece yarısından sonra demeden günün her saati ve yılın her günü online alışveriş sitelerine ulaşabilmeniz ve ürünleri satın alabiliyor olmanız sizi geleneksel alışverişin sınırlarından çıkararak özgürleştiriyor.

Böylelikle ofisten çıkıp yorgun argın eve gittiğinizde bilgisayarınızın başına geçip dakikalar içinde istediğiniz ürüne sahip olabiliyor ya da dışarıda arkadaşlarınızlayken mobil cihazınızdan istediğiniz ürünü sepetinize atabiliyorsunuz. Üstelik sizi mağaza mağaza gezme derdinden de kurtaran e-ticaret, sizi zaman kaybından da kurtarıyor.

Her yerden alışveriş yapma fırsatı

E-ticaret sadece her zaman alışveriş yapma imkanı sunmakla kalmayıp tüketicilerin nerede olurlarsa olsun istediği ürünlere ulaşmalarını ve satın aldıkları ürünlerin kapılarına gelmesini sağlamakla bir avantaj sağlıyor. Yaşadığı şehirde bulamadığı ürünleri bu sayede internet üzerinden satın alarak ulaşabilen tüketiciler isterlerse aynı şehirde semt değiştirip mağazalara ulaşmak zorunda kalmadan cihazlarından ihtiyaç duydukları ürünlere kavuşabiliyorlar. Böylelikle e-ticaret sadece zaman sınırlamalarını değil, lokasyon sınırlamalarını da ortadan kaldırıyor.

Geniş ürün yelpazesi

İnternetten alışverişin en büyük artılarından biri de istediğiniz türde ürünü hızlıca bulabilmeniz. Size ürün çeşitliliği sunan online alışveriş siteleri sayesinde elektronik cihazlardan giyime, dekorasyon ürünlerinden ikinci el ürün ve eşyalara internet üzerinden ulaşabiliyorsunuz.

Tüketicilere bu kadar geniş bir ürün çeşitliliği sunan e-ticaretin bu avantajı aynı zamanda en uygun fiyata sahip ürünü tespit edebilmeniz anlamına geliyor. Farklı e-ticaret sitelerinden fiyat karşılaştırması yaparak sizin için en ekonomik ürünü bulabileceğiniz gibi normalde mağaza mağaza gezerek bulmanızın zor olduğu piyasadaki en ucuz ürünlere böylelikle erişebiliyorsunuz. Bu açıdan zaman ve mekan sınırlamalarını kaldırmakla kalmayan e-ticaret, cüzdanınıza uygun ürünleri bulmanızı sağlayarak cep dostu bir alışveriş deneyimi sunuyor.

İndirimler ve kampanyalar

Kuşkusuz e-ticaret sitelerinin sunduğu indirim ve kampanyalar tüketicilerin online alışverişe yönelmesindeki en önemli sebeplerden biri. Markaların ürünlerini normalden daha uygun fiyatlara sunan, anlaşmaları çerçevesinde önemli kampanyalar düzenleyen e-ticaret siteleri bunları e-posta bültenleri ve sosyal medya hesapları üzerinden de duyurarak tüketicileri bilgilendiriyor. Bu da normalde haberdar olamayacağınız marka kampanyalarını öğrenmenizi kolaylaştırarak size ekonomik alışveriş yapma fırsatı sağlıyor. Böylelikle normalde mağazada ödeyeceğiniz paranın daha altında bir fiyatla istediğiniz ürüne sahip olabiliyorsunuz.

Alışveriş merkezlerinin kalabalığından uzak alışveriş deneyimi

Bilgisayarınızın ya da mobil cihazınızın ekranından evde otururken, sokaktayken, ofisteyken alışveriş yapmanızı sağlayan e-ticaret sizi alışveriş merkezi alışveriş merkezi, sokak sokak, semt semt dolaşma derdinden kurtarıyor. Böylelikle kalabalıklar arasına girmeden, kasada sıra beklemeden, yorulmadan alışveriş yapabiliyorsunuz.

Özellikle erkek tüketicilerin alışveriş için mağaza dolaşmayı sevmediğini düşünürsek bu kişilerin ihtiyaçlarını karşılama noktasında büyük yardımı olan e-ticaret, aynı zamanda dışarı çıkıp alışverişe ayıracak zamanı olmayan günümüzün yoğun insanlarının da ayağına alışverişi getiriyor.

İkinci el ürünlere kolay erişim

Sadece büyük markaların ürünlerine sizi ulaştırmakla kalmayan e-ticaret, ikinci el ürünlere ulaşmanızı ve kendi eşyalarınızı da satışa çıkarmanıza yardımcı oluyor. Zaten az olan ikinci el mağazalarını aramaya gerek kalmadan internet üzerinden birkaç tıkla ulaşabileceğiniz ikinci el eşyalar e-ticaret sayesinde ayağınıza kadar geliyor. Böylelikle piyasa araştırması yapmaya gerek kalmadan ekonomik bir şekilde ikinci el eşyalara erişiminiz kolaylaşmış oluyor.

Tüketiciler için e-ticaretin dezavantajları


Ürünü deneyerek, dokunarak inceleme fırsatınız olmuyor

Tüketicileri online alışverişten alıkoyan önemli sebeplerden birinin ürünleri fiziki olarak görmeden, dokunmadan, denemeden almak olduğunu söylemiştik. İşte bu tüketicilerin kafasında bir soru işareti olarak kalırken “Eğer satın aldığım ürün işimi görmezse, üstüme uymazsa?” korkuları bir dezavantaja dönüşüyor.

Çoğu tüketici para verip satın alacağı ürünü önceden incelemek istediği için uzun mesafeli sözleşmeler onlar için pek bir şey ifade etmiyor. Ancak burada her e-ticaret sitesinin bir geri iade şartnamesi olduğu ve tüketicilerin aldıkları ürünleri belirli şartlar dahilinde iade edebildiğini de hatırlatmakta fayda var. Diğer bir deyişle ürün ve para iadeleri, yanlış kargo gönderimleri hakkında alışveriş yaptığınız e-ticaret sitesinin alışveriş sözleşmelerini okuyarak ne gibi haklarınız olduğunu önceden öğrenmeniz sizin için yararlı olacaktır.

Ürüne hemen sahip olamıyorsunuz

Parasını verdiği ürüne hemen sahip olmak isteyenler için e-ticaretin dezavantajlarından biri de ürünlerin kullanıcının eline anında geçememesi. Kargoların adrese teslim süreleri her e-ticaret sitesinin anlaşması gereğince değişirken eğer satın aldığınız ürüne hemen ihtiyacınız varsa bu bekleme zorunluluğu acelesi olan tüketiciler için negatif bir sonuç doğuruyor. Ama yine de çoğu e-ticaret sitesinde hızlı kargo seçeneğinin olduğunu ancak bunun için ekstra ücret vermeniz gerektiğini de hatırlatalım.

Güvenlik sıkıntısı

Türkiye’deki e-ticaret pazarının hızla gelişmesiyle hemen her gün küçüklü büyüklü yeni e-ticaret sitesi açılıyor. Büyük, isim yapmış e-ticaret siteleri güvenirlikleriyle de kendilerini kanıtlamış olsa da her online alışveriş sitesine de güvenmemek gerekiyor. Nitekim gerçek hayatta olduğu gibi online dünyada da birçok dolandırıcı var ve bu kötü niyetli kişiler tüketicileri kandırabiliyorlar; hatta bilgilerini ele geçirebiliyorlar. Böyle bir durumla karşılaşmamak için ise alışveriş yapmayı planladığınız online alışveriş platformunu öncesinde araştırmanız ve asla güven uyandırmayan yerlerden alışveriş etmememiz gerekiyor.

Ürünle ilgili sorunlarda yetkililere anında ulaşamıyorsunuz

Alışveriş öncesi ürünle ilgili detaylı bilgi almak istediğinizde ya da bir sorunu bildirmek istediğinizde e-ticaret sitelerinde anında ulaşabileceğiniz ve sorularınızın yanıtını alabileceğiniz bir sistem yok. Diğer bir deyişle mağazadan alışveriş yaparken oradaki satış görevlilerinden alabileceğiniz bilgiler gerçek zamanlı ve sorunu daha hızlı çözmeye yönelikken online alışverişte bu süreç daha yavaş işliyor. Aynı şekilde alışveriş sonrası sorunlarda – kargonun ulaşmaması, ürünün yanlış gönderilmesi gibi – yetkililerden yardım almak için call center’lara bağlanmanız ya da e-posta aracılığıyla birkaç yazışma sonucunda sorunun çözülmesi için uğraşmanız gerekebiliyor.

İnternet sitesi kaynaklı aksaklıklar

İnternet her ne kadar istediğimiz bilgiye ulaşmamız ve işlerimizi hızlı bir şekilde halletmemiz için harika bir araç olsa da teknik problemler bu işlerimizin aksamasına neden olabiliyor. Bu durum e-ticaret sitelerinde de geçerli. Küçük ihtimal de olsa bu sitelerin çökmesi, devre dışı kalması ya da saldırıya uğraması gibi durumlarda işlemleriniz aksayabilir, alışverişiniz yarıda kalabilir ya da ürünün elinize geçmesi yavaşlayabilir. Bu da e-ticareti tüketiciler için dezavantajlı konuma sokan durumlardan biri.

Yorumlar (0)
12°
açık
Günün Anketi Tümü
Kaç Yaşındasınız ?
Namaz Vakti 31 Mart 2020
İmsak 05:46
Güneş 07:10
Öğle 13:18
İkindi 16:37
Akşam 19:16
Yatsı 20:35
Puan Durumu
Takımlar O P
1. Trabzonspor 26 53
2. Başakşehir 26 53
3. Galatasaray 26 50
4. Sivasspor 26 49
5. Beşiktaş 26 44
6. Alanyaspor 26 43
7. Fenerbahçe 26 40
8. Göztepe 26 37
9. Gaziantep FK 26 32
10. Denizlispor 26 31
11. Antalyaspor 26 30
12. Gençlerbirliği 26 28
13. Kasımpaşa 26 26
14. Konyaspor 26 26
15. Malatyaspor 26 25
16. Çaykur Rizespor 26 25
17. Ankaragücü 26 23
18. Kayserispor 26 22
Takımlar O P
1. Hatayspor 28 53
2. Erzurum BB 28 47
3. Bursaspor 28 46
4. Adana Demirspor 28 45
5. Akhisar Bld.Spor 28 45
6. Fatih Karagümrük 28 43
7. Altay 28 43
8. Ümraniye 28 40
9. Giresunspor 27 38
10. Keçiörengücü 28 35
11. Balıkesirspor 28 35
12. Menemen Belediyespor 28 35
13. İstanbulspor 27 33
14. Altınordu 28 31
15. Boluspor 28 25
16. Osmanlıspor 28 24
17. Adanaspor 28 20
18. Eskişehirspor 28 17
Takımlar O P
1. Liverpool 29 82
2. Man City 28 57
3. Leicester City 29 53
4. Chelsea 29 48
5. M. United 29 45
6. Wolverhampton 29 43
7. Sheffield United 28 43
8. Tottenham 29 41
9. Arsenal 28 40
10. Burnley 29 39
11. Crystal Palace 29 39
12. Everton 29 37
13. Newcastle 29 35
14. Southampton 29 34
15. Brighton 29 29
16. West Ham 29 27
17. Watford 29 27
18. Bournemouth 29 27
19. Aston Villa 28 25
20. Norwich City 29 21
Takımlar O P
1. Barcelona 27 58
2. Real Madrid 27 56
3. Sevilla 27 47
4. Real Sociedad 27 46
5. Getafe 27 46
6. Atletico Madrid 27 45
7. Valencia 27 42
8. Villarreal 27 38
9. Granada 27 38
10. Athletic Bilbao 27 37
11. Osasuna 27 34
12. Real Betis 27 33
13. Levante 27 33
14. Deportivo Alaves 27 32
15. Real Valladolid 27 29
16. Eibar 27 27
17. Celta de Vigo 27 26
18. Mallorca 27 25
19. Leganés 27 23
20. Espanyol 27 20