Start-Stop Sistemi Nasıl Çalışır?

Start-stop sistemlerinin arkasında yer alan fikir oldukça basittir; kırmızı ışıkta veya tren yolunda durursanız, motora ihtiyacınız yoktur; motor çalışmıyorsa, yakıt tüketmiyorsunuz demektir.

Teknoloji 22.03.2020, 22:20 22.03.2020, 22:30
1023
Start-Stop Sistemi Nasıl Çalışır?

Geçtiğimiz birkaç yılda yeni bir otomobil satın aldıysanız, muhtemelen otomobil üreticilerinin yakıt tasarrufu etmesine yardımcı olan yeni start-stop sistemlerini öne çıkardığını gördünüz demektir. Start-stop sistemlerinin arkasında yer alan fikir oldukça basittir; kırmızı ışıkta veya tren yolunda durursanız, motora ihtiyacınız yoktur; motor çalışmıyorsa, yakıt tüketmiyorsunuz demektir. Peki teknik olarak bu durum nasıl oluyor?

Adından da anlaşılacağı gibi, otomatik start-stop özelliği, aracı durduğunuzda rölantide çalışmak yerine motoru durdurur ve ardından hareket etmek istediğinizde motoru hızla yeniden başlatır. Çok fazla dur/kalk yaptığınız bir trafikte ilerliyorsanız, bu özellik sayesinde daha az emisyon salınımınız olacak ve uzun süre rölantide çalışmayacağınız için yakıt tasarrufu sağlayacaksınız demektir.

Otomatik start-stop sistemleri birtakım mühendislik zorluklarını içermektedir. Bu özellikle birlikte motorunuzu günde birkaç kez ateşlemek üzere tasarlanan elektrikli marş motoru, otomobil her tam olarak durduğunda aynı motoru tekrar tekrar çalıştırmak zorunda kalmaktadır. Açıkçası, 50.000 başlama döngüsü için tasarlanan bir elektrikli marş motoru birden fazla 500.000 başlangıç çevriminden sorumlu olamaz, bu nedenle otomobil üreticileri bu yoğunlukla başa çıkmak için yeni ve özel marş sistemleri kullanmak durumunda kalmışlardır.

Ayrıca sık sık motorun durdurulması ve tekrar çalıştırılması dahili motor parçalarını zorlayabilir. Çoğu motorda aşınma ve yıpranma başlangıç sırasında gerçekleşir, bu nedenle mühendisler daha iyi kendini yağlayacak ve normal motor yatağında daha kaygan olan yataklar kullanmışlardır. Kendiliğinden daha iyi yağlanması, motor çalıştıktan sonra basınçlı yağ gelene kadar motorun daha iyi korunacağı anlamına gelir. Buna ek olarak son yıllarda oldukça gelişen motor yağı teknolojisi de aşınmayı önlemekte ve iyi bir koruyucu tabakası oluşturmaktadır.

Nasıl Çalışır?

Start-stop sistemi, yakıt tüketimini ve emisyonları azaltmak için çoğu modern otomobillerde, araç dururken motoru kapatan bir sistemdir. Motor, debriyaj devreye girdiğinde veya fren bırakıldığında veya sürücü tekrar hareket etmeye hazır olduğunda yeniden başlar.

Sistem, otomobilin durduğunu veya aracın vitesinin boşta olduğunu tespit etmek için bir bilgisayar sistemi kullanır; bu noktada yakıt dağıtımını durdurur ve motoru kapatır. Otomobil hareket etmeye başladığında veya kavramaya basıldığında motor otomatik olarak çalıştırılır ve yakıt dağıtımı tekrar başlar.

Süreç otomatik olarak gerçekleşir, ancak sürücüler aracın start-stop düğmesine basarak sistemin etkin mi yoksa devre dışı mı olduğunu seçebilir. Bu özelliğin sembolü saat yönünde dönen bir okun içerisinde büyük A harfinden oluşan bir semboldür.

Nasıl Kullanılır?

Otomatik start-stop özelliği ve otomatik şanzıman ile, aracınızı tam olarak durduruncaya kadar frene basmanız ve ardından basmaya devam etmeniz bu özelliğin devreye girmesini tetikler. Ayağınızı frenden kaldırmanız (ve bazı sistemlerde direksiyon simidini çevirmek) motoru yeniden başlatır ve ayağınız frenden gaz pedalına gelinceye kadar motor hareket etmeniz için hazır olacaktır. Manüel bir şanzımanda ise, durduktan sonra boşa aldığınızda ve debriyajı bıraktığınızda genellikle motoru kapatır; hareket etmek istediğinizde ve debriyaj pedalına bastığınızda çalışma başlar ve aracı vitese taktığınız zaman aracınız hareket etmek için hazır olacaktır. Araca bağlı olarak, iklim kontrol sistemi ek ısıtma veya soğutma gerektiriyorsa bu özellik devreye girse bile siz debriyaja basmadan tekrar çalışmaya başlayabilir; dış hava durumu belirli bir sıcaklığın üstünde veya altında olduğunda sistem otomatik olarak devre dışı kalabilir.

Bu özellik, binlerce liralık yakıt tasarrufu yaptırır mı? Olası bir durum değil, ancak sıkışık bir bölgede yaşıyorsanız, yakıt deposundan alabileceğiniz birkaç ekstra kilometre ve ek olarak daha az emisyon salınımı faydaları da eklenecektir. Ayrıca bu özellik, aracın motorunu yıpratır mı veya ömrünü kısaltır mı gibi endişeye kapılmanıza gerek yok. Artık araçlar ve motorları bu yeni özellikle başa çıkabilecek teknolojide bir mühendisliğe sahip bulunmaktadır. 

Yorumlar (0)
12°
açık
Günün Anketi Tümü
Kaç Yaşındasınız ?
Namaz Vakti 06 Nisan 2020
İmsak 05:46
Güneş 07:10
Öğle 13:18
İkindi 16:37
Akşam 19:16
Yatsı 20:35
Puan Durumu
Takımlar O P
1. Trabzonspor 26 53
2. Başakşehir 26 53
3. Galatasaray 26 50
4. Sivasspor 26 49
5. Beşiktaş 26 44
6. Alanyaspor 26 43
7. Fenerbahçe 26 40
8. Göztepe 26 37
9. Gaziantep FK 26 32
10. Denizlispor 26 31
11. Antalyaspor 26 30
12. Gençlerbirliği 26 28
13. Kasımpaşa 26 26
14. Konyaspor 26 26
15. Malatyaspor 26 25
16. Çaykur Rizespor 26 25
17. Ankaragücü 26 23
18. Kayserispor 26 22
Takımlar O P
1. Hatayspor 28 53
2. Erzurum BB 28 47
3. Bursaspor 28 46
4. Adana Demirspor 28 45
5. Akhisar Bld.Spor 28 45
6. Fatih Karagümrük 28 43
7. Altay 28 43
8. Ümraniye 28 40
9. Giresunspor 27 38
10. Keçiörengücü 28 35
11. Balıkesirspor 28 35
12. Menemen Belediyespor 28 35
13. İstanbulspor 27 33
14. Altınordu 28 31
15. Boluspor 28 25
16. Osmanlıspor 28 24
17. Adanaspor 28 20
18. Eskişehirspor 28 17
Takımlar O P
1. Liverpool 29 82
2. Man City 28 57
3. Leicester City 29 53
4. Chelsea 29 48
5. M. United 29 45
6. Wolverhampton 29 43
7. Sheffield United 28 43
8. Tottenham 29 41
9. Arsenal 28 40
10. Burnley 29 39
11. Crystal Palace 29 39
12. Everton 29 37
13. Newcastle 29 35
14. Southampton 29 34
15. Brighton 29 29
16. West Ham 29 27
17. Watford 29 27
18. Bournemouth 29 27
19. Aston Villa 28 25
20. Norwich City 29 21
Takımlar O P
1. Barcelona 27 58
2. Real Madrid 27 56
3. Sevilla 27 47
4. Real Sociedad 27 46
5. Getafe 27 46
6. Atletico Madrid 27 45
7. Valencia 27 42
8. Villarreal 27 38
9. Granada 27 38
10. Athletic Bilbao 27 37
11. Osasuna 27 34
12. Real Betis 27 33
13. Levante 27 33
14. Deportivo Alaves 27 32
15. Real Valladolid 27 29
16. Eibar 27 27
17. Celta de Vigo 27 26
18. Mallorca 27 25
19. Leganés 27 23
20. Espanyol 27 20